nie tylko DROGI SZYNOWE - www.szurawski.il.pw.edu.pl
STRONA GŁÓWNA 

Ostatnie uaktualnienie
1 października 2004 r.


WSKAZÓWKI DO ĆWICZEŃ POMIAROWYCH
Przechyłka w torze tramwajowym
Natężenie ruchu na skrzyżowaniu
Natężenie ruchu w przekroju
Natężenie ruchu wg płci
Przekroczenie linii STOP
Natężenie ruchu poj. ciężar.
Punktualność komunikacji zbior.
Napełnienie w komunikacji zbior.
Średnia prędkość pojazdów osob.
Średnia prędkość poj. kom. zbior.

Ćwiczenia pomiarowe wyko- nywane są w ramach przed- miotu "Inżynieria komunika- cyjna" na sem. 3 studiów dziennych oraz na sem. 5 studiów wieczorowych i zaocznych.
Celem ćwiczenia jest zapo- znanie studentów z meto- dyką pomiarów z zakresu inżynierii komunikacyjnej, wyrobienie praktycznych umiejętności zbierania danych oraz interpretacji i prezentacji wyników własnych badań.


 

NAPEŁNIENIE W KOMUNIKACJI ZBIOROWEJ

 

TEMAT
Pomiar napełnienia na wybranych liniach komunikacji zbiorowej.
Czas pomiaru - przejazd od pętli do pętli w dwóch kierunkach.

ZAKRES
Wykonać szkic trasy przejazdu danej linii autobusowej/tramwajowej/metra,
nanieść na szkic położenie przystanków,
wykonać pomiary ilości osób wsiadających i wysiadających na poszczególnych przystankach,
wykonać zestawienie tabelaryczne i graficzne uzyskanych wyników.

FORMA ZALICZENIA
Sprawozdanie pisemne (wyniki w pliku Excel). Ustna prezentacja w grupie (ok. 5 min).

WSKAZÓWKI
Wykonanie pomiarów i przygotowanie prezentacji na przykładzie warszawskiej linii metra. Napełnienie jest to ilość osób znajdujących się w pojeździe między dwoma przystankami. Jak każde badanie, taki i to musi opierać się na pewnym uproszczeniu pomiaru i uśrednieniu wyników.
Zakładamy więc, że przeprowadzimy pomiary o określonej porze dnia w jednym pociągu jadącym z centrum do Kabat oraz w jednym powrotnym. Skład pociągu metra to 3-4 wagonów. Jesteśmy w stanie wykonać pomiary w jednym wagonie. Wagony skrajne mogą mieć napełnienia większe, gdy są najbliżej wejścia lub napełnienie najmniejsze, gdy są najdalej od wejścia na peron danej stacji. Wybieramy wagon środkowy ze względu na podobne oddalenie od wejść na perony na różnych stacjach i uznamy to napełnienie za zbliżone do średniego w całyn składzie.
Aby określić, ilu pasażerów jest w wagonie między dwoma stacjami nie będziemy liczyć znajdujących się w wagonie, a wchodzących i wychodzących na poszczególnych stacjach. Przykładowo: na stacji A weszło 5 pasażerów i nikt nie wyszedł - napełnienie jest równe 5. Na stacji B weszło 12 a wyszło 7 pasażerów. Napełnienie będzie równe 5+12-7=10. Wagon ma cztery wejścia, więc potrzeba będzie czterech osób, po jednej do każdego wejścia. Liczby będą zapisywane w tabeli. Przykładowa tabela.

Po przejechaniu całej trasy i zebraniu danych można je będzie umieścić w arkuszu kalkulacyjnym np. Excel i analizować wyniki. Do sprawozdania i prezentacji powinniśmy odpowiednio przygotować wyniki - umieścić je w czytelnych tabelach oraz na wykresach.

PRZYKŁADY
Pomiary punktualności komunikacji zbiorowej przeprowadzono na przystankach autobusowych "Metro Politechnika" przy ul. Waryńskiego w obu kierunkach (do centrum i z centrum) w dniu 11 października 2000 roku w godzinach od 14.30 do 15.30. Wyniki przedstawiono w tabelach oraz na wykresach.
W zestawieniach zabrakło zbiorczego odniesienia do poszczególnych linii autobusowych.

Kierunek Centrum - Kabaty, październik 2000, środa, godz. 13:30

  wsiadający wysiadający na-
stacja drzwi wagon drzwi wagon peł-
  1 2 3 4 suma 1 2 3 4 suma nienie
Centrum 12 17 15 12 56 0 0 0 0 0 56
Politechnika 6 3 6 4 19 2 5 0 2 9 66
Pole Mokotowskie 0 2 2 7 11 3 1 2 0 6 71
Racławicka 0 1 0 0 1 2 1 1 1 5 67
Wierzbno 2 0 1 4 7 0 3 0 2 5 69
Wilanowska 1 1 0 0 2 5 1 3 0 9 62
Służew 0 1 0 0 1 5 1 2 8 16 47
Ursynów 0 1 2 4 7 1 3 2 1 7 47
Stokłosy 0 0 0 2 2 1 2 2 4 9 40
Imielin 1 1 0 0 2 4 7 4 5 20 22
Natolin 0 0 0 0 0 2 3 2 5 12 10
Kabaty 0 0 0 0 0 3 3 4 0 10 0

Kierunek Kabaty - Centrum, październik 2000, środa, godz. 14:00

  wsiadający wysiadający na
stacja drzwi wagon drzwi wagon peł
  1 2 3 4 suma 1 2 3 4 suma nienie
Kabaty 0 2 1 2 5 0 0 0 0 0 5
Natolin 1 3 3 2 9 0 0 0 0 0 14

Imielin

2 2 3 0 7 0 1 0 0 1 20

Stokłosy

0 3 0 2 5 2 0 1 0 3 22

Ursynów

4 4 1 4 13 0 0 0 0 0 35

Służew

1 0 1 1 3 0 1 2 0 3 35

Wilanowska

1 0 4 0 5 2 0 0 1 3 37

Wierzbno

2 2 1 0 5 1 0 1 0 2 40

Racławicka

3 0 1 1 5 1 1 0 0 2 43

Pole Mokotowskie

0 4 3 1 8 1 2 1 5 9 42

Politechnika

0 0 0 1 1 6 2 1 2 11 32

Centrum

0 0 0 0 0 4 11 8 9 32 0

Dane i wykresy: K. Ciąćka, M. Hawryluk, T. Muzyka, M. Piętka

WSKAZÓWKI
brak

Pomiary, zestawienia, wykresy, wnioski: M. Hrehoruk, K. Karwowska.

 

Copyright © 2002 Żurawski Stanisław
All rights reserved