nie tylko DROGI SZYNOWE - www.szurawski.il.pw.edu.pl
STRONA GŁÓWNA 

Ostatnie uaktualnienie
1 października 2004 r.


WSKAZÓWKI DO ĆWICZEŃ POMIAROWYCH
Przechyłka w torze tramwajowym
Natężenie ruchu na skrzyżowaniu
Natężenie ruchu w przekroju
Natężenie ruchu wg płci
Przekroczenie linii STOP
Natężenie ruchu poj. ciężar.
Punktualność komunikacji zbior.
Napełnienie w komunikacji zbior.
Średnia prędkość pojazdów osob.
Średnia prędkość poj. kom. zbior.

Ćwiczenia pomiarowe wyko- nywane są w ramach przed- miotu "Inżynieria komunika- cyjna" na sem. 3 studiów dziennych oraz na sem. 5 studiów wieczorowych i zaocznych.
Celem ćwiczenia jest zapo- znanie studentów z meto- dyką pomiarów z zakresu inżynierii komunikacyjnej, wyrobienie praktycznych umiejętności zbierania danych oraz interpretacji i prezentacji wyników własnych badań.


 

POMIAR NATĘŻENIA RUCHU POJAZDÓW NA SKRZYŻOWANIU

 

TEMAT
Pomiar natężenia ruchu pojazdów na wybranym skrzyżowaniu z podziałem na 5 typów pojazdów: osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy i pociągi w przedziałach czasowych 5 min. Czas pomiaru - 1 godzina.

ZAKRES
Wykonać szkic oznakowania poziomego skrzyżowania (oznaczenie pasów ruchu, linii stopu) wraz z organizacją ruchu na skrzyżowaniu (oznakowanie pionowe).
Nanieść na szkic położenie sygnalizatorów (także zielone strzałki).
Wykonać godzinne pomiary natężenia ruchu na wszystkich wlotach na skrzyżowanie z podziałem na 5 kategorii pojazdów.
Wykonać zestawienie tabelaryczne i graficzne uzyskanych wyników

FORMA ZALICZENIA
Sprawozdanie pisemne. Ustna prezentacja w grupie (ok. 5 min).
Zalecane zachowanie wyników w pliku Excel.

WSKAZÓWKI
Natężenie ruchu pojazdów jest to ilość pojazdów przejeżdżających w jednym kierunku przez przekrój drogi lub ulicy w określonej jednostce czasu. Wartości natężeń podajemy jako całkowitą ilość wszystkich pojazdów oraz procentowy udział poszczególnych typów pojazdów.
Typy pojazdów:

osobowe
dostawcze
ciężarowe
autobusy
pociągi

Do pomiarów najlepiej wybrać przekroje ulic w liniach "stopu" i ulokować się tak, aby nie zakłócać ruchu pieszych oraz nie zwracać na siebie uwagi kierowców.
Ilości przejeżdżających pojazdów należy zapisywać w tabeli załączonego formularza.

Wyniki natężeń na poszczególnych wlotach na skrzyżowanie najlepiej przedstawić jako całkowitą ilość pojazdów z procentowym rozbiciem na typy pojazdów.
Dane z 5 lub 15-minutowych pomiarów mogą posłużyć do analizy zmian natężenia ruchu w ciągu godziny pomiarowej.

PRZYKŁADY

Przykład 1
Pomiar został wykonany na skrzyżowaniu al. Niepodległości z ul. Nowowiejską w dniu 23 października 2000 r. w godz. 12:30 - 13:30.
Wykonano szkic skrzyżowania

oraz tabelaryczne zestawienia wyników.

Tabela z wynikami natężeń ruchu pojazdów przy wjeździe na skrzyżowanie z ul. Niepodległości w kierunku do centrum i Politechniki (prawy dolny wlot na schemacie powyżej).

prosto
2217 pojazdów
osobowe
dostawcze
ciężarowe
autobusy
pociągi
91,3%
4,8%
2,4%
1,5%
0,0%
w prawo
159 pojazdów
osobowe
dostawcze
ciężarowe
autobusy
pociągi
97,5%
2,5%
0,0%
0,0%
0,0%

Dane zebrali: W. Starczewski, K. Ślusarski, P. Włodarek, R. Żabowski.

Przykład 2
Pomiar został wykonany na skrzyżowaniu al. Niepodległości z ul. Nowowiejską w dniu 11 października 2000 r. w godz. 16:30 - 17:30.
Wyniki pomiarów przedstawiono na szkicu skrzyżowania.

Dane zebrali: M. Kacpura, P. Kałuski, R. Piskorski, A. Salomon.

 

Copyright © 2002 Żurawski Stanisław
All rights reserved