TEMAT
Pomiar natężenia ruchu
pojazdów samochodów osobowych w
wybranym przekroju drogi przyjmując jako
kryterium podziału płeć kierowców w
przedziałach czasowych 5 min. Czas
pomiaru - 1 godzina.
ZAKRES
Wykonać szkic oznakowania
poziomego ulicy na odcinku między
najbliższymi większymi skrzyżowaniami
(oznaczenie pasów ruchu, linii stopu)
wraz z organizacją ruchu (oznakowanie
pionowe).
Wykonać godzinne pomiary natężenia
ruchu samochodów osobowych w podanym
przekroju z podziałem wg płci kierowcy.
Wykonać zestawienie tabelaryczne i
graficzne uzyskanych wyników
FORMA
ZALICZENIA
Sprawozdanie pisemne.
Ustna prezentacja w grupie (ok. 5 min).
Zalecane zachowanie wyników w pliku
Excel.
WSKAZÓWKI
Natężenie
ruchu pojazdów jest to ilość pojazdów
przejeżdżających w jednym kierunku
przez przekrój drogi lub ulicy w
określonej jednostce czasu. Wartości
natężeń podajemy jako całkowitą
ilość wszystkich pojazdów osobowych
oraz procentowy udział pojazdów
kierowanych przez kobiety i mężczyzn.
Do pomiarów najlepiej wybrać miejsce i
ulokować się tak, aby nie zakłócać
ruchu pieszych oraz nie zwracać na
siebie uwagi kierowców.
Ilości przejeżdżających pojazdów
należy zapisywać w tabeli załączonego
formularza.
Wyniki natężeń ruchu pojazdów
najlepiej przedstawić jako całkowitą
ilość pojazdów z procentowym rozbiciem
wg płci kierowców pojazdów.
Dane z 5-minutowych pomiarów mogą
posłużyć do analizy zmian natężenia
ruchu w ciągu godziny pomiarowej.
PRZYKŁADY
Przykład 1
Pomiar został wykonany w Al.
Niepodległości w okolicy skrzyżowania
z ul. Nowowiejską w dniu 11
października 2000 r. w godz. 16:40 -
17:40.
Wykonano szkic skrzyżowania oraz
tabelaryczne zestawienia wyników dla 5
minutowych przedziałów czasowych.
Tabela
natężeń ruchu pojazdów osobowych.
w kierunku Mokotowa
2890 pojazdów |
kobiety
mężczyźni |
18,2%
81,8% |
w kierunku Centrum
2781 pojazdów |
kobiety
mężczyźni |
18,0%
82,0% |

Z danych 5-minutowych
utworzono wykresy zmian natężeń ruchu
pojazdów.
Wnioski
Na załączonym wykresie widać, iż
stosunkowo mniej kobiet prowadzi
samochód niż mężczyzn. Wynika to z
kilku znanych nam powodów:
1. To kobiety najczęściej przerywają
pracę na rzecz wychowania dzieci.
Spędzają więcej czasu w domu w
przeciwieństwie do mężczyzn.
2. Samochód nie jest tanim zakupem. W
polsce statystycznie kobiety zarabiają
mniej niż mężczyźni, tak więc na
zakup samochodu może sobie pozwolić co
poniektóra.
3. Kobiety są z
natury spokojniejsze, dlatego nie każda
decyduje się na przyjęcie funkcji
kierowcy pośród niecierpliwych i
nerwowych mężczyzn.
Mężowie niechętnie pozwalają swoim
żonom prowadzić samochód ze względu
na panujące przekonanie, że
"kobiety nie potrafią
jeździć".
Dane zebrały wnioski
sformułowały: M. Sobczak i A. Malec.
|