nie tylko DROGI SZYNOWE - www.szurawski.il.pw.edu.pl
STRONA GŁÓWNA 

Ostatnie uaktualnienie
1 października 2004 r.


WSKAZÓWKI DO ĆWICZEŃ POMIAROWYCH
Przechyłka w torze tramwajowym
Natężenie ruchu na skrzyżowaniu
Natężenie ruchu w przekroju
Natężenie ruchu wg płci
Przekroczenie linii STOP
Natężenie ruchu poj. ciężar.
Punktualność komunikacji zbior.
Napełnienie w komunikacji zbior.
Średnia prędkość pojazdów osob.
Średnia prędkość poj. kom. zbior.

Ćwiczenia pomiarowe wyko- nywane są w ramach przed- miotu "Inżynieria komunika- cyjna" na sem. 3 studiów dziennych oraz na sem. 5 studiów wieczorowych i zaocznych.
Celem ćwiczenia jest zapo- znanie studentów z meto- dyką pomiarów z zakresu inżynierii komunikacyjnej, wyrobienie praktycznych umiejętności zbierania danych oraz interpretacji i prezentacji wyników własnych badań.


 

POMIAR NATĘŻENIA RUCHU POJAZDÓW OSOBOWYCH A PŁEĆ KIEROWCÓW

 

TEMAT
Pomiar natężenia ruchu pojazdów samochodów osobowych w wybranym przekroju drogi przyjmując jako kryterium podziału płeć kierowców w przedziałach czasowych 5 min. Czas pomiaru - 1 godzina.

ZAKRES
Wykonać szkic oznakowania poziomego ulicy na odcinku między najbliższymi większymi skrzyżowaniami (oznaczenie pasów ruchu, linii stopu) wraz z organizacją ruchu (oznakowanie pionowe).
Wykonać godzinne pomiary natężenia ruchu samochodów osobowych w podanym przekroju z podziałem wg płci kierowcy.
Wykonać zestawienie tabelaryczne i graficzne uzyskanych wyników

FORMA ZALICZENIA
Sprawozdanie pisemne. Ustna prezentacja w grupie (ok. 5 min).
Zalecane zachowanie wyników w pliku Excel.

WSKAZÓWKI
Natężenie ruchu pojazdów jest to ilość pojazdów przejeżdżających w jednym kierunku przez przekrój drogi lub ulicy w określonej jednostce czasu. Wartości natężeń podajemy jako całkowitą ilość wszystkich pojazdów osobowych oraz procentowy udział pojazdów kierowanych przez kobiety i mężczyzn.
Do pomiarów najlepiej wybrać miejsce i ulokować się tak, aby nie zakłócać ruchu pieszych oraz nie zwracać na siebie uwagi kierowców.
Ilości przejeżdżających pojazdów należy zapisywać w tabeli załączonego formularza.
Wyniki natężeń ruchu pojazdów najlepiej przedstawić jako całkowitą ilość pojazdów z procentowym rozbiciem wg płci kierowców pojazdów.
Dane z 5-minutowych pomiarów mogą posłużyć do analizy zmian natężenia ruchu w ciągu godziny pomiarowej.

PRZYKŁADY

Przykład 1
Pomiar został wykonany w Al. Niepodległości w okolicy skrzyżowania z ul. Nowowiejską w dniu 11 października 2000 r. w godz. 16:40 - 17:40.
Wykonano szkic skrzyżowania oraz tabelaryczne zestawienia wyników dla 5 minutowych przedziałów czasowych.

Tabela natężeń ruchu pojazdów osobowych.

w kierunku Mokotowa
2890 pojazdów
kobiety
mężczyźni
18,2%
81,8%
w kierunku Centrum
2781 pojazdów
kobiety
mężczyźni
18,0%
82,0%

Z danych 5-minutowych utworzono wykresy zmian natężeń ruchu pojazdów.

Wnioski
Na załączonym wykresie widać, iż stosunkowo mniej kobiet prowadzi samochód niż mężczyzn. Wynika to z kilku znanych nam powodów:
1. To kobiety najczęściej przerywają pracę na rzecz wychowania dzieci. Spędzają więcej czasu w domu w przeciwieństwie do mężczyzn.
2. Samochód nie jest tanim zakupem. W polsce statystycznie kobiety zarabiają mniej niż mężczyźni, tak więc na zakup samochodu może sobie pozwolić co poniektóra.
3. Kobiety są z natury spokojniejsze, dlatego nie każda decyduje się na przyjęcie funkcji kierowcy pośród niecierpliwych i nerwowych mężczyzn.
Mężowie niechętnie pozwalają swoim żonom prowadzić samochód ze względu na panujące przekonanie, że "kobiety nie potrafią jeździć".

Dane zebrały wnioski sformułowały: M. Sobczak i A. Malec.

 

Copyright © 2002 Żurawski Stanisław
All rights reserved