ISTOTA
ANALIZOWANEGO PROBLEMU
Podczas
jazdy po jezdni lub torze położonym w
łuku na pojazd działa przyspieszenie
odśrodkowe (a), którego wartość
zależy od prędkości jazdy (v) i
promienia łuku (R): (wzór). Dla
zredukowania niekorzystnych skutków
oddziaływania tego przyspieszenia na
pasażerów i ładunki wykonuje się
poprzeczne pochylenie jezdni lub toru
nazywane PRZECHYŁKĄ.
 Nieodpowiednie
dobranie na etapie projektowania
wartości przechyłki do prędkości
jazdy i promienia łuku albo jazda z
nieodpowiednią prędkością po łuku
wykonanym z przyjętymi wartościami
promienia i przechyłki powodują
występowanie niezrównowa- żonego
przyspieszenia odczuwanego niekorzystnie
przez pasażerów.
CEL ĆWICZENIA
Celem
ćwiczenia jest poznanie praktycznie
występujących relacji pomiędzy
podstawowymi wielkościami
charakteryzującymi warunki jazdy po
jezdni lub torze w łuku: promieniem
łuku, przechyłką i prędkością i na
tej podstawie ocena warunków jazdy po
konkretnym łuku.
ZADANIE
POMIAROWE
Dla
wskazanego odcinka torów tramwajowych
położonych w łuku należy określić
następujące parametry:
1. promień łuku - na podstawie
dokumentacji technicznej,
2. przechyłkę toru - na podstawie
pomiaru lub dokumentacji technicznej,
3. średnią prędkość jazdy - na
podstawie pomiarów czasu przejazdu co
najmniej 5 pociągów
tramwajowych po łuku na odcinku o znanej
długości.
Parametry te należy określić dla toru
zewnętrznego i wewnętrznego na linii
dwutorowej i na tej podstawie należy
ocenić relację pomiędzy prędkością
jazdy a wartością przechyłki
wskazując na możliwe do wystąpienia
skutki eksploatacji toru w tych
warunkach. Wyniki opracowania należy
przedstawić w ramach zaliczenia
ćwiczeń w swojej grupie dziekańskiej.
ZASADY
ORGANIZACYJNE REALIZACJI
ĆWICZENIA
1.
Ćwiczenie jest wykonywane przez
3-osobowy zespół wyposażony w:
- zegarek z sekundnikiem lub
stoper,
- 4 tyczki wyznaczające
przekroje optyczne do pomiaru czasu
przejazdu,
- taśmę mierniczą do pomiaru
długości odcinka pomiędzy przekrojami
pomiarowymi,
- 2 gwizdki do sygnalizowania
przekraczania przez tramwaj przekrojów
pomiarowych,
- odpowiedni fragment
dokumentacji technicznej analizowanego
odcinka toru,
- formularz rejestracji wyników
pomiaru,
- w miarę możliwości
organizacyjnych toromierz do pomiaru
przechyłki i 2 kamizelki
sygnalizacyjne.
2. Tyczki wyznaczające przekroje
optyczne do pomiaru czasu przejazdu są
ustawiane poza skrajnią budowli
tj. w odległości co najmniej 2 m od osi
toru, a odległość pomiędzy
przekrojami pomiarowymi powinna wynosić
po około50 m, zgodnie ze szkicem
sytuacyjnym.
3. Po
ustawieniu tyczek, należy pomierzyć z
dokładnością do 1 m odległość
pomiędzy
przekrojami pomiarowymi,
przykładając taśmę mierniczą po osi
toru.
UWAGA: Podczas krótkotrwałego
przebywania w obrębie torowiska w celu
wyznaczenia przekrojów
pomiarowych i pomiaru odległości
między nimi jeden z członków
zespołu ubrany w kamizelkę
sygnalizacyjną ma za zadanie obserwować
ruch tramwajów i samochodów aby
z odpowiednim wyprzedzeniem eliminującym
zagrożenie od nadjeżdżających
pojazdów informować pozostałych
członków zespołu o
konieczności zejścia poza torowisko.
4. W miarę możliwości wykonania
pomiaru przechyłki toromierzem ręcznym
pomiar powinien być wykonany z
dokładnością do 1 mm w 3 przekrojach
(na końcach i w środku odcinka)
dla każdego toru oddzielnie przy
zachowaniu powyższych środków
bezpieczeństwa (1 osoba sygnalizuje
nadjeżdżanie tramwaju).
5. Pomiar czasu przejazdu należy
mierzyć z dokładnością możliwą do
uzyskania przy posiadanym zegarku
lub stoperze ( min. 1 s) dla co najmniej
5 pociągów tramwajowych na
każdym torze. Pomiar czasu i
rejestrację wyników prowadzi ta
sama osoba.
6. Formularze pomiarowe należy
załączyć do opracowania wyników
stanowiącego podstawę do ich
prezentacji i zaliczenia ćwiczenia.
PRZYKŁAD
Plan odcinka linii tramwajowej
między ulicami Nowowiejską,
Krzywickiego i Filtrową.

Formularz z danymi.

Wykresy prędkości
kolejnych pojazdów tramwajowych na łuku
zewnętrznym i łuku wewnętrznym (ul. Nowowiejska/Krzywickiego). Zielona linia
przedstawia prędkość równowagi
przyspieszeń dla istniejącej w torach
wartości przechyłek.
|