nie tylko DROGI SZYNOWE - www.szurawski.il.pw.edu.pl
STRONA GŁÓWNA 

Ostatnie uaktualnienie
26 kwietnia 2017 r.


WSKAZÓWKI DO ĆWICZEŃ PROJEKTOWYCH
KOLEJE
linia kolejowa
stacja kolejowa
przejazd kolej/droga
nawierzchnia kolejowa

TRAMWAJE
rozjazd tramwajowy
kładka na międzytorzu

DROGI
plan sytuacyjny
profil podłużny
przekroje poprzeczne

MOJA GALERIA PRZEJAZDÓW
LINKI TEMATYCZNE
Galerie przejazdów
Podkarpackie przejazdy
Producenci nawierzchni
STRAIL Verkehrsysteme
WPS Mirosław Ujski
BODAN
WPS Bogucice
WPS Suwałki
Sibet S.A. Kielce
Przepusty
ViaCon Polska

 

PRZEJAZDY KOLEJOWO-DROGOWE

Warunki techniczne
Nawierzchnie drogowe
Odwodnienie przejazdów
Galeria przejazdów
Literatura

 

DEFINICJA: przejazd kolejowo-drogowy jest to skrzyżowanie linii kolejowej z drogą w jednym poziomie.


WARUNKI TECHNICZNE PROJEKTOWANIA


 

Zasady projektowania nowych przejazdów i modernizowania istniejących określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury I Rozwoju z dnia 20 października 2015 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic z drogami i ich usytuowanie (D.U.2015.1744)

Klasyfikacja przejazdów i przejść:

  • Kategoria A - przejazdy użytku publicznego zabezpieczone rogatkami
  • Kategoria B - przejazdy użytku publicznego zabezpieczone półrogatkami z samoczynną sygnalizacją świetlną
  • Kategoria C - przejazdy użytku publicznego z samoczynną sygnalizacją świetlną
  • Kategoria D - przejazdy użytku publicznego bez rogatek, półrogatkami i sygnalizacji świetlnej
  • Kategoria E - przejścia użytku publicznego zabezpieczane rogatkami, furtkami, kołowrotkami lub barierkami, ogrodzone
  • Kategoria F - przejazdy i przejścia użytku niepublicznego zabezpieczane rogatkami

Warunki dotyczące projektowania dróg na przejazdach i na dojazdach do nich

Kształtowanie pochyleń podłużnych drogi

Kształtowanie pochyleń poprzecznych jezdni

Wymagania stawiane nawierzchni drogowej w obrębie przejazdu

 

Warunki dotyczące projektowania linii kolejowych w obrębie przejazdów

Odwodnienie torowiska na przejeździe (drenaże podłużne, warstwy odsączające, warstwy odcinające)

Kształtowanie torów w łuku poziomym w obrębie przejazdu

Wymagania stawiane nawierzchni kolejowej w obrębie przejazdu

 

 

Idź do rozdziału: warunki techniczne - nawierzchnie drogowe - odwodnienie przejazdów - źródła


NAWIERZCHNIE DROGOWE NA PRZEJAZDACH


 

ZASADNICZE RODZAJE KONSTRUKCJI NAWIERZCHNI DROGOWEJ NA PRZEJAZDACH

Konstrukcja klasyczna z nawierzchnią drogową z płyt prefabrykowanych wielkowymiarowych, kostki kamiennej, bruku itp.
Rozwiązanie takie daje różne warunki obciążenia i podparcia toru i nawierzchni drogowej. Skutkiem tego są różne przebiegi osiadania toru i nawierzchni drogowej, co w konsekwencji objawia się zapadniętym torem względem nawierzchni drogowej.
Konstrukcja zintegrowana toru i nawierzchni drogowej (np. tzw. tor węgierski).
W rozwiązaniu tym płyta betonowa ułożona na wielowarstwowym podłożu stanowi konstrukcję nośną dla toru i nawierzchni drogowej. W efekcie powstają jednolite warunki przenoszenia obciążeń z toru i nawierzchni drogowej, co równoznaczne jest jednolitemu osiadaniu. Jednakże takie rozwiązanie ma też wady. W przekroju podłużnym nawierzchni kolejowej następuje skokowa zmiana sztywności podparcia a tym samym różne osiadanie toru na przejeździe i odcinkach przyległych (nawierzchnia klasyczna).
Konstrukcja zespolona nawierzchni drogowej i toru.
W rozwiązaniu tym obciążenia z nawierzchni drogowej przenoszone są bezpośrednio na szyny poprzez sprężyste (gumowe) elementy. Pozwala to osiągnąć jednolite warunki przenoszenia obciążeń od pojazdów szynowych i samochodowych, które zapewniają jednolite osiadanie toru i nawierzchni drogowej oraz jednolite warunki podparcia toru na jego długości.

 

Nawierzchnie gumowe

 

Nawierzchnie betonowe

 

 

Idź do rozdziału: warunki techniczne - nawierzchnie drogowe - odwodnienie przejazdów - źródła


ODWODNIENIE PRZEJAZDÓW


 

Jezdnia na przejeździe oraz podtorze w obrębie przejazdu powinny być dobrze odwodnione. Pobocza powinny mieć wymagany spadek, aby nie tamować swobodnego odpływu wód opadowych. Odwodnienie w obrębie torowiska kolejowego powinno być wykonane przez zastosowanie pod nawierzchnią drogową przepuszczającego wodę podłoża oraz warstwy filtracyjnej z sączkami pod nawierzchnią kolejową. Rowy boczne i górne powinny mieć pochylenie dna nie mniejsze niż 0,1% i przekroje dostateczne do odprowadzenia wód opadowych. Jeśli zachodzi konieczność przeprowadzenia ścieku wodnego wzdłuż toru lub drogi , należy wykonać przepusty. Powinny być one wykonane z rur lub prefabrykatów prostokątnych żelbetowych. Ścianki wlotów i wylotów przepustów powinny być równoległe do osi drogi lub kolei.

 

RYSUNEK POGLĄDOWY, NIE TRAKTOWAĆ GO JAKO WZORCA !!!!

 

 

Idź do rozdziału: warunki techniczne - nawierzchnie drogowe - odwodnienie przejazdów - źródła


ŹRÓDŁA


  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (Dz.U. poz.1744 z 2015 r.)
  • Wersja elektroniczna Rozporządzenia...

Idź do rozdziału: warunki techniczne - nawierzchnie drogowe - odwodnienie przejazdów - źródła

 


UWAGI


Pliki do przeglądania lub pobrania:

  • Skrót wytycznych i wskazówek do projektowania przejazdów. Inżynieria komunikacyjna, sem.4.

Aby przejść na stronę pobierania proszę wpisać hasło dostępu i nacisnąć OK. Materiały do pobrania są przeznaczone wyłącznie dla studentów IL PW a hasło udostępnia prowadzący przedmiot.

 

Przykłady rozwiązań projektowych można znaleźć również:

  • w gablocie obok pokoju IL.424
  • w materiałach drukowanych
  • pliki do pobrania - Projektowanie przejazdów.pdf

Idź do rozdziału: warunki techniczne - nawierzchnie drogowe - odwodnienie przejazdów - źródła

 

Copyright © 2002 Żurawski Stanisław
All rights reserved