Ostatnie uaktualnienie 4 stycznia 2006 r. |
WSKAZÓWKI DO ĆWICZEŃ PROJEKTOWYCH
KOLEJE
TRAMWAJE
DROGI
LINKI Z BRANŻY
Serwer Miłośników Transportu Szynowego
ZTM Warszawa
CNTK Warszawa
|
|
WARUNKI TECHNICZNE PROJEKTOWANIA
Warunki projektowania nowych linii tramwajowych i modernizowania istniejących określone są w rozdziale 10 Torowisko tramwajowe Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz.U.1999.43.430)
Jest to właściwie jedyne w polskich przepisach miejsce, gdzie można znaleźć wzmiankę o tramwaju. Postaram się więc przedstawić to, o czym jest mowa w rozdziale 10 rozporządzenia.
- paragraf 49 dotyczy torowiska tramwajowego usytuowanego w ulicy
- generalnie torowisko powinno być wydzielone z jezdni,, to znaczy że powinny być trwale oznaczone granice międzi jezdnią i torami (torowiskiem)
- torowisko wydzielone powinno być wyniesione ponad jezdnię co najmniej na wysokość 0,10 m i oddzielić krawężnikiem
- torowisko wydzielone może być usytuowane na poziomie jezdni, co umożliwi poruszanie się po nim pojazdów, szezgólnie uprzywilejowanych
- przy torowisku wspólnym z jednią, na odcinkach prostych, tor tramwajowy powinien mieć pochylenie poprzeczne zgodne z pochyleniem poprzecznym jezdni a różnica wysokości główek szyn nie powinna być większej niż 0,20 m
- paragraf 50 opisuje sposoby określania szerokości dwutorowego torowiska wydzielonego z jezdni
- do wyznaczenia szerokości torowiska należy znać:
- szerokość taboru tramwajowego, d [m]
- minimalną szerokość zewnętrznego pasa bezpieczeństwa b [m]; (przyjmuje się: 0,75 m od taboru do ścian, ogrodzeń, krawędzi jezdni, 0,50 m dla ścian lub wygrodzeń z wnękami)
- minimalną szerokość wewnętrznego pasa bezpieczeństwa p [m]; (przyjmuje się 0,50 m)
- szerokość torowiska wyznaczamy ze wzorów:
- 2(d+b+p)+0,50m, gdy na międzytoru są słupy trakcyjne o szerokości 0,50m
- 2(d+b+p)+0,10m, gdy na międzytorzu jest ogrodzenie o szerokości 0,10m
- 2(d+b)+p, gdy międzytorze nie jest zabudowane
- szerokość torowiska wyznaczamy indywidualnie:
- w obrębie przystanków
- w obrębie skrzyżowań
- gdy na torowisku są inne obiekty niż wymienione wcześniej
- gdy torowisko pełni inne funkcje np. umożliwia przejazd autobusów lub pojazdów uprzywilejowanych
- paragraf 51 podaje warunki, jakie powinna spełniać ulica z torowiskiem tramwajowym, a wynikające z warunków, jakim powinny odpowiadać tory tramwajowe
- minimalne promienie łuków w planie:
- 50 m na szlaku
- 25 m na skrzyżowaniach, na rozjazdach i na pętlach
- 200 m, gdy jednocześnie występuje łuk pionowy
- maksymalne pochylenie podłużne toru:
- 5% na szlaku
- 3% na dojazdach do wiaduktów i estakad
- 2,5% na przystankach i na rozjazdach
- łuki w przekroju podłużnym (pionowe)stosuje się:
- o promieniu nie mniejszym niż 2000 m,
- gdy różnica algebraiczna sąsiednich pochyleń podłużnych jest większa od 0,6%
...
Idź do rozdziału:
warunki -
rozjazdy -
siatka -
specyfikacja -
plan -
przekroje -
źródła
ROZJAZDY I ZWROTNICE
Wykaz rozjazdów
Wykaz zwrotnic
Aktualnie w Polsce stosuje się zwrotnice o promieniu toru zwrotnego R=50m. Pozostałe zwrotnice są stosowane w innych europejskich krajach a w tabeli zostały przedstawione jako materiał do ćwiczeń projektowych.
R [m] |
18 |
18 |
25 |
25 |
30 |
30 |
50 |
50 |
100 |
100 |
150 |
150 |
s [mm] |
1000 |
1435 |
1000 |
1435 |
1000 |
1435 |
1000 |
1435 |
1000 |
1435 |
1000 |
1435 |
a |
330,1 |
326,3 |
313,1 |
310,4 |
261,9 |
260,1 |
247,3 |
246,3 |
247,7 |
243,2 |
240,0 |
239,6 |
b |
348,8 |
352,2 |
325,8 |
328,9 |
270,8 |
272,8 |
252,3 |
253,4 |
246,1 |
246,7 |
241,6 |
241,9 |
c |
20,8 |
20,3 |
16,4 |
16,1 |
11,4 |
11,3 |
8,1 |
8,1 |
5,6 |
5,6 |
4,5 |
4,5 |
d |
23,3 |
23,9 |
17,7 |
18,0 |
13,2 |
12,4 |
8,5 |
8,6 |
5,7 |
5,8 |
4,6 |
4,6 |
v2 |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
500 |
350 |
350 |
200 |
200 |
0 |
0 |
f |
500 |
500 |
500 |
500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
g |
100 |
100 |
0 |
0 |
400 |
400 |
650 |
650 |
800 |
800 |
1000 |
1000 |
L |
4000 |
4000 |
4500 |
4500 |
4000 |
4000 |
5000 |
5000 |
7000 |
7000 |
8500 |
8500 |
e |
1000 |
1000 |
500 |
500 |
800 |
800 |
1000 |
1000 |
1200 |
1200 |
1400 |
1400 |
α [g] |
12,89268 |
12,89268 |
10,48693 |
10,48693 |
8,69628 |
8,69628 |
6,45891 |
6,45891 |
4,48856 |
4,48856 |
3,62487 |
3,62487 |
Ba |
3500 |
3500 |
4000 |
4000 |
4000 |
4000 |
5000 |
5000 |
7000 |
7000 |
8500 |
8500 |
Ba |
3500 |
3500 |
4000 |
4000 |
4000 |
4000 |
5000 |
5000 |
7000 |
7000 |
8500 |
8500 |
∆ba |
246,6 |
290,8 |
200,5 |
236,4 |
166,3 |
196,00 |
123,5 |
145,6 |
85,8 |
101,1 |
69,3 |
81,7 |
∆bi |
44,0 |
0,0 |
35,8 |
0,0 |
29,7 |
0,0 |
22,1 |
0,0 |
15, |
0,0 |
12,4 |
0,0 |
Idź do rozdziału:
warunki -
rozjazdy -
siatka -
specyfikacja -
plan -
przekroje -
źródła
SIATKA ROZJAZDU
Zasady projektowania siatki rozjazdu (w przygotowaniu)
Przykładowy rysunek siatki rozjazdu
Idź do rozdziału:
warunki -
rozjazdy -
siatka -
specyfikacja -
plan -
przekroje -
źródła
SPECYFIKACJA ROZJAZDU
Jak przygotować specyfikację rozjazdu? (w przygotowaniu)
Przykładowy rysunek specyfikacji rozjazdu
Idź do rozdziału:
warunki -
rozjazdy -
siatka -
specyfikacja -
plan -
przekroje -
źródła
PLAN SYTUACYJNY
Co powinien zawierać plan sytuacyjny? (w przygotowaniu)
Idź do rozdziału:
warunki -
rozjazdy -
siatka -
specyfikacja -
plan -
przekroje -
źródła
PRZEKROJE POPRZECZNE
Co powinien zawierać przekrój poprzeczny (w przygotowaniu)
Idź do rozdziału:
warunki -
rozjazdy -
siatka -
specyfikacja -
plan -
przekroje -
źródła
LITERATURA ŹRÓDŁOWA
- Tory tramwajowe. Jan Kubalski. WKiŁ 1978
- Zasady techniczne projektowania, budowy i utrzymania torów tramwajowych. 1979
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
(Dz.U. Nr 43 z 1999 r.)
- Wytyczne projektowania ulic. 1992. rozdz. 12
- Polska Norma PN-K-92009 Skrajnia budowli. Wymagania
Idź do rozdziału:
warunki -
rozjazdy -
siatka -
specyfikacja -
plan -
przekroje -
źródła
MATERIAŁY POMOCNICZE
Pliki do przeglądania lub pobrania.
- Formularz tematu zadania projektowego nr 2. Drogi szynowe. Semestr 7. 2004/2005
- Skrót wytycznych i wskazówek do projektowania linii i węzłów tramwajowych
- Przykładowe rozwiązanie zadania projektowego nr 2. Drogi szynowe. Semestr 7.
- Formularze tematu zadania projektowego nr 2. Drogi szynowe. Semestr 7. inż./mgr 2005/2006
- Tabela danych do zadania projektowego nr 2. Drogi szynowe. Semestr 7. inż./mgr 2005/2006
Aby przejść na stronę pobierania proszę wpisać hasło dostępu i nacisnąć OK. Materiały do pobrania są przeznaczone wyłącznie dla studentów IL PW a hasło udostępnia prowadzący przedmiot.
Przykłady rozwiązań projektowych można znaleźć również:
- w gablocie obok pokoju 424
- w materiałach drukowanych
- na serwerze ZIK (w przygotowaniu)
Idź do rozdziału:
warunki -
rozjazdy -
siatka -
specyfikacja -
plan -
przekroje -
źródła
|