nie tylko DROGI SZYNOWE - www.szurawski.il.pw.edu.pl
STRONA GŁÓWNA 

Ostatnie uaktualnienie
4 stycznia 2006 r.


WSKAZÓWKI DO ĆWICZEŃ PROJEKTOWYCH
KOLEJE
linia kolejowa
stacja kolejowa
przejazd kolej/droga
nawierzchnia kolejowa

TRAMWAJE
zjazd tramwajowy
budowla na międzytorzu

DROGI
plan sytuacyjny
profil podłużny
przekroje poprzeczne

LINKI Z BRANŻY
Polski Portal Kolejowy
Serwer Miłośników
Transportu Szynowego

ZTM Warszawa
CNTK Warszawa

 

ZJAZD TRAMWAJOWY

Warunki techniczne
Rozjazdy i zwrotnice
Siatka rozjazdu
Specyfikacja rozjazdu
Plan sytuacyjny
Przekroje poprzeczne
Literatura źródłowa

 

 


WARUNKI TECHNICZNE PROJEKTOWANIA


 

Warunki projektowania nowych linii tramwajowych i modernizowania istniejących określone są w rozdziale 10 Torowisko tramwajowe Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz.U.1999.43.430)

Jest to właściwie jedyne w polskich przepisach miejsce, gdzie można znaleźć wzmiankę o tramwaju. Postaram się więc przedstawić to, o czym jest mowa w rozdziale 10 rozporządzenia.

  • paragraf 49 dotyczy torowiska tramwajowego usytuowanego w ulicy
    • generalnie torowisko powinno być wydzielone z jezdni,, to znaczy że powinny być trwale oznaczone granice międzi jezdnią i torami (torowiskiem)
    • torowisko wydzielone powinno być wyniesione ponad jezdnię co najmniej na wysokość 0,10 m i oddzielić krawężnikiem
    • torowisko wydzielone może być usytuowane na poziomie jezdni, co umożliwi poruszanie się po nim pojazdów, szezgólnie uprzywilejowanych
    • przy torowisku wspólnym z jednią, na odcinkach prostych, tor tramwajowy powinien mieć pochylenie poprzeczne zgodne z pochyleniem poprzecznym jezdni a różnica wysokości główek szyn nie powinna być większej niż 0,20 m
  • paragraf 50 opisuje sposoby określania szerokości dwutorowego torowiska wydzielonego z jezdni
    • do wyznaczenia szerokości torowiska należy znać:
      • szerokość taboru tramwajowego, d [m]
      • minimalną szerokość zewnętrznego pasa bezpieczeństwa b [m]; (przyjmuje się: 0,75 m od taboru do ścian, ogrodzeń, krawędzi jezdni, 0,50 m dla ścian lub wygrodzeń z wnękami)
      • minimalną szerokość wewnętrznego pasa bezpieczeństwa p [m]; (przyjmuje się 0,50 m)
    • szerokość torowiska wyznaczamy ze wzorów:
      • 2(d+b+p)+0,50m, gdy na międzytoru są słupy trakcyjne o szerokości 0,50m
      • 2(d+b+p)+0,10m, gdy na międzytorzu jest ogrodzenie o szerokości 0,10m
      • 2(d+b)+p, gdy międzytorze nie jest zabudowane
    • szerokość torowiska wyznaczamy indywidualnie:
      • w obrębie przystanków
      • w obrębie skrzyżowań
      • gdy na torowisku są inne obiekty niż wymienione wcześniej
      • gdy torowisko pełni inne funkcje np. umożliwia przejazd autobusów lub pojazdów uprzywilejowanych
  • paragraf 51 podaje warunki, jakie powinna spełniać ulica z torowiskiem tramwajowym, a wynikające z warunków, jakim powinny odpowiadać tory tramwajowe
    • minimalne promienie łuków w planie:
      • 50 m na szlaku
      • 25 m na skrzyżowaniach, na rozjazdach i na pętlach
      • 200 m, gdy jednocześnie występuje łuk pionowy
    • maksymalne pochylenie podłużne toru:
      • 5% na szlaku
      • 3% na dojazdach do wiaduktów i estakad
      • 2,5% na przystankach i na rozjazdach
    • łuki w przekroju podłużnym (pionowe)stosuje się:
      • o promieniu nie mniejszym niż 2000 m,
      • gdy różnica algebraiczna sąsiednich pochyleń podłużnych jest większa od 0,6%

 

...

 

 

Idź do rozdziału: warunki - rozjazdy - siatka - specyfikacja - plan - przekroje - źródła


ROZJAZDY I ZWROTNICE


 

Wykaz rozjazdów

 

Wykaz zwrotnic

Aktualnie w Polsce stosuje się zwrotnice o promieniu toru zwrotnego R=50m. Pozostałe zwrotnice są stosowane w innych europejskich krajach a w tabeli zostały przedstawione jako materiał do ćwiczeń projektowych.

 

 

R [m] 18 18 25 25 30 30 50 50 100 100 150 150
s [mm] 1000 1435 1000 1435 1000 1435 1000 1435 1000 1435 1000 1435
a 330,1 326,3 313,1 310,4 261,9 260,1 247,3 246,3 247,7 243,2 240,0 239,6
b 348,8 352,2 325,8 328,9 270,8 272,8 252,3 253,4 246,1 246,7 241,6 241,9
c 20,8 20,3 16,4 16,1 11,4 11,3 8,1 8,1 5,6 5,6 4,5 4,5
d 23,3 23,9 17,7 18,0 13,2 12,4 8,5 8,6 5,7 5,8 4,6 4,6
v2 500 500 500 500 500 500 350 350 200 200 0 0
f 500 500 500 500 0 0 0 0 0 0 0 0
g 100 100 0 0 400 400 650 650 800 800 1000 1000
L 4000 4000 4500 4500 4000 4000 5000 5000 7000 7000 8500 8500
e 1000 1000 500 500 800 800 1000 1000 1200 1200 1400 1400
α [g] 12,89268 12,89268 10,48693 10,48693 8,69628 8,69628 6,45891 6,45891 4,48856 4,48856 3,62487 3,62487
Ba 3500 3500 4000 4000 4000 4000 5000 5000 7000 7000 8500 8500
Ba 3500 3500 4000 4000 4000 4000 5000 5000 7000 7000 8500 8500
∆ba 246,6 290,8 200,5 236,4 166,3 196,00 123,5 145,6 85,8 101,1 69,3 81,7
∆bi 44,0 0,0 35,8 0,0 29,7 0,0 22,1 0,0 15, 0,0 12,4 0,0

 

 

Idź do rozdziału: warunki - rozjazdy - siatka - specyfikacja - plan - przekroje - źródła


SIATKA ROZJAZDU


 

Zasady projektowania siatki rozjazdu (w przygotowaniu)

 

Przykładowy rysunek siatki rozjazdu

kliknij, aby powiększyć

 

 

Idź do rozdziału: warunki - rozjazdy - siatka - specyfikacja - plan - przekroje - źródła


SPECYFIKACJA ROZJAZDU


 

Jak przygotować specyfikację rozjazdu? (w przygotowaniu)

 

Przykładowy rysunek specyfikacji rozjazdu

kliknij, aby powiększyć

 

 

Idź do rozdziału: warunki - rozjazdy - siatka - specyfikacja - plan - przekroje - źródła


PLAN SYTUACYJNY


 

Co powinien zawierać plan sytuacyjny? (w przygotowaniu)

 

 

Idź do rozdziału: warunki - rozjazdy - siatka - specyfikacja - plan - przekroje - źródła


PRZEKROJE POPRZECZNE


 

Co powinien zawierać przekrój poprzeczny (w przygotowaniu)

 

 

Idź do rozdziału: warunki - rozjazdy - siatka - specyfikacja - plan - przekroje - źródła


LITERATURA ŹRÓDŁOWA


  • Tory tramwajowe. Jan Kubalski. WKiŁ 1978
  • Zasady techniczne projektowania, budowy i utrzymania torów tramwajowych. 1979
  • Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
    (Dz.U. Nr 43 z 1999 r.)
  • Wytyczne projektowania ulic. 1992. rozdz. 12
  • Polska Norma PN-K-92009 Skrajnia budowli. Wymagania

Idź do rozdziału: warunki - rozjazdy - siatka - specyfikacja - plan - przekroje - źródła

 


MATERIAŁY POMOCNICZE


 

Pliki do przeglądania lub pobrania.

  • Formularz tematu zadania projektowego nr 2. Drogi szynowe. Semestr 7. 2004/2005
  • Skrót wytycznych i wskazówek do projektowania linii i węzłów tramwajowych
  • Przykładowe rozwiązanie zadania projektowego nr 2. Drogi szynowe. Semestr 7.
  • Formularze tematu zadania projektowego nr 2. Drogi szynowe. Semestr 7. inż./mgr 2005/2006
  • Tabela danych do zadania projektowego nr 2. Drogi szynowe. Semestr 7. inż./mgr 2005/2006

Aby przejść na stronę pobierania proszę wpisać hasło dostępu i nacisnąć OK. Materiały do pobrania są przeznaczone wyłącznie dla studentów IL PW a hasło udostępnia prowadzący przedmiot.

 

Przykłady rozwiązań projektowych można znaleźć również:

  • w gablocie obok pokoju 424
  • w materiałach drukowanych
  • na serwerze ZIK (w przygotowaniu)

Idź do rozdziału: warunki - rozjazdy - siatka - specyfikacja - plan - przekroje - źródła

 

tabelka koncowa
Copyright © 2002 Żurawski Stanisław
All rights reserved