WSKAZÓWKI DO ĆWICZEŃ PROJEKTOWYCH KOLEJE
TRAMWAJE
DROGI
LINKI Z BRANŻY ZTM Warszawa CNTK Warszawa
|
SKRAJNIA BUDOWLI
DEFINICJE wg PN-K-92008 Dopuszczalny gabaryt przekroju poprzecznego wagonu tramwajowego - kontur, w obrębie którego znajduje się każdy element poprzecznego przekroju wagonu tramwajowego poruszającego się z prędkością od 0 do maksymalnej dopuszczalnej , zapewniający mijanie bez kolizji wszystkich stałych obiektów znajdujących się na torze lub obok toru prostego lub łukowego oraz wykluczający możliwość kolizji z innym wagonem tramwajowym poruszającym się po równoległym torze prostym lub łukowym przejeżdżającym przez krzyżownicę torów z prędkością od 0 do maksymalnej dopuszczalnej. Kontur odniesienia skrajni kinematycznej - kontur, poza którym nie powinna znaleźć się żadna część wagonu tramwajowego (oprócz lusterek bocznych i odgarniaczy) podczas jazdy z maksymalną dopuszczalną prędkością po prostym idealnym torze we wszystkich możliwych warunkach eksploatacyjno-ruchowych DEFINICJE wg PN-K-92009 Kontur koniecznej przestrzeni nie zabudowanej (kkpnz) to przestrzeń, której przekrój poprzeczny stanowi wielokąt o takich wymiarach i kształcie, że wewnątrz niej wagon tramwajowy może się poruszać z dowolną prędkością dopuszczalną Budowla ciągła to obiekt stały, którego wymiar mierzony wzdłuż toru tramwajowego jest większy niż 3 m Budowla punktowa to obiekt stały, którego wymiar mierzony wzdłuż toru tramwajowego jest mniejszy lub równy 3 m Skrajnia budowli ciągłych to kontur koniecznej przestrzeni nie zabudowanej poszerzony z obu stron o przestrzeń umożliwiającą ewakuację pasażerów z wagonu tramwajowego w przypadku, gdyby wagon uległ awarii i zatrzymał się na tle budowli ciągłej Skrajnia budowli punktowych to kontur koniecznej przestrzeni nie zabudowanej poszerzony z obu stron o przestrzeń umożliwiającą wejście personelu obsługującego między wagon tramwajowy a budowlę, gdy wagon ten stoi nieruchomo, a budowla punktowa znajduje się na jego tle
Poszerzenie konturu koniecznej przestrzeni niezabudowanej i skrajni budowli na łuku toru to wartość wykazująca, o ile powinna być powiększona na łuku toru odpowiednia półszerokość dla toru prostego
Poszerzenia półszerokości narastają równomiernie na torze prostym przed łukiem poziomym lub na łuku o większym promieniu (na długości 10 m po zewnętrznej stronie i 5 m po wewnętrznej stronie).
UWAGA - Poszerzenie skrajni budowli na łuku poziomym toru równe jest poszerzeniu konturu koniecznej przestrzeni nie zabudowanej na tym łuku. Stąd wynikają następujące wielkości:
Obniżenie dolnej krawędzi konturu koniecznej przestrzeni nie zabudowanej i skrajni budowli na pionowym łuku toru to wyrażona w metrach wartość wykazująca, o ile ta krawędź powinna być obniżona na pionowym łuku toru w stosunku do swego położenia na torze prostym
Obniżenie dolnej krawędzi skrajni budowli na pionowym łuku wypukłym i wklęsłym V = 5/Rv [m], gdzie Rv - promień pionowego łuku toru [m]. Obniżenie dolnej krawędzi następuje na długości 10 m toru płaskiego przed łukiem pionowym.
Idź do rozdziału: skrajnia - międzytorze - źródła MIĘDZYTORZE
Rozstaw torów na dwutorowej linii prostej - odległość między osiami symetrii tych torów. Rozstaw torów na dwutorowej linii łukowej - odległość między geometrycznym środkiem szerokości jednego toru, a geometrycznym środkiem szerokości drugiego toru, mierzona wzdłuż promienia krzywizny toru położonego po wypukłej stronie łuku torowiska.
Międzytorze niezabudowane Rozstaw normalny torów na torowisku prostym powinien być nie mniejszy niż A = 2900 mm natomiast rozstaw minimalny nie powinien być mniejszy niż Amin = 2740 mm. Rozstaw normalny torów na łukach oblicza się ze wzoru: Ai = A + 1000Pi + 1000Pa [mm], w którym Pi i Pa poszerzenia według wcześniej przytoczonych wzorów.
Miedzytorze zabudowane Rozstaw torów na torowisku prostym nie powinien być mniejszy niż obliczony ze wzoru: (dla rozstawu normalnego 3400mm, dla rozstawu minimalnego 2900mm) Ai = 3400 + b + delta b + delta c + 2(delta d) w którym: Powyższe zależności wynikają ze specyfiki poruszania się pojazdów na łukach kołowych (patrz rysunek).
Obiekt stały powinien zostać tak usytuowany na międzytorzu, aby dla jednego i drugiego toru spełniał wymagania dotyczące skrajni budowli ciągłych lub punktowych, w zależności od tego, czy jest budowlą ciągłą czy punktową.
Idź do rozdziału: skrajnia - międzytorze - źródła LITERATURA ŹRÓDŁOWA
Idź do rozdziału: skrajnia - międzytorze - źródła
UWAGI Pliki do przeglądania lub pobrania:
Aby przejść na stronę pobierania proszę wpisać hasło dostępu i nacisnąć OK. Materiały do pobrania są przeznaczone wyłącznie dla studentów IL PW a hasło udostępnia prowadzący przedmiot.
Przykłady rozwiązań projektowych można znaleźć
Idź do rozdziału: skrajnia - międzytorze - źródła
|
Copyright
© 2002 Żurawski Stanisław All rights reserved |