nie tylko DROGI SZYNOWE - www.szurawski.il.pw.edu.pl
STRONA GŁÓWNA 

Ostatnie uaktualnienie
12 marca 2005 r.


WSKAZÓWKI DO ĆWICZEŃ PROJEKTOWYCH
KOLEJE
linia kolejowa
stacja kolejowa
przejazd kolej/droga
nawierzchnia kolejowa

TRAMWAJE
zjazd tramwajowy
budowla na międzytorzu

DROGI
plan sytuacyjny
profil podłużny
przekroje poprzeczne

LINKI Z BRANŻY
ZTM Warszawa
CNTK Warszawa

 

BUDOWLA STAŁA
NA MIĘDZYTORZU TRAMWAJOWYM

Skrajnia budowli
Międzytorze
Literatura

 

 


SKRAJNIA BUDOWLI


 

DEFINICJE wg PN-K-92008

Dopuszczalny gabaryt przekroju poprzecznego wagonu tramwajowego - kontur, w obrębie którego znajduje się każdy element poprzecznego przekroju wagonu tramwajowego poruszającego się z prędkością od 0 do maksymalnej dopuszczalnej , zapewniający mijanie bez kolizji wszystkich stałych obiektów znajdujących się na torze lub obok toru prostego lub łukowego oraz wykluczający możliwość kolizji z innym wagonem tramwajowym poruszającym się po równoległym torze prostym lub łukowym przejeżdżającym przez krzyżownicę torów z prędkością od 0 do maksymalnej dopuszczalnej.

Kontur odniesienia skrajni kinematycznej - kontur, poza którym nie powinna znaleźć się żadna część wagonu tramwajowego (oprócz lusterek bocznych i odgarniaczy) podczas jazdy z maksymalną dopuszczalną prędkością po prostym idealnym torze we wszystkich możliwych warunkach eksploatacyjno-ruchowych

DEFINICJE wg PN-K-92009

Kontur koniecznej przestrzeni nie zabudowanej (kkpnz) to przestrzeń, której przekrój poprzeczny stanowi wielokąt o takich wymiarach i kształcie, że wewnątrz niej wagon tramwajowy może się poruszać z dowolną prędkością dopuszczalną

Budowla ciągła to obiekt stały, którego wymiar mierzony wzdłuż toru tramwajowego jest większy niż 3 m

Budowla punktowa to obiekt stały, którego wymiar mierzony wzdłuż toru tramwajowego jest mniejszy lub równy 3 m

Skrajnia budowli ciągłych to kontur koniecznej przestrzeni nie zabudowanej poszerzony z obu stron o przestrzeń umożliwiającą ewakuację pasażerów z wagonu tramwajowego w przypadku, gdyby wagon uległ awarii i zatrzymał się na tle budowli ciągłej

Skrajnia budowli punktowych to kontur koniecznej przestrzeni nie zabudowanej poszerzony z obu stron o przestrzeń umożliwiającą wejście personelu obsługującego między wagon tramwajowy a budowlę, gdy wagon ten stoi nieruchomo, a budowla punktowa znajduje się na jego tle

 

 

Poszerzenie konturu koniecznej przestrzeni niezabudowanej i skrajni budowli na łuku toru to wartość wykazująca, o ile powinna być powiększona na łuku toru odpowiednia półszerokość dla toru prostego

 

 

Powiększenie półszerokości do wewnątrz łuku

Powiększenie półszerokości na zewnątrz łuku

na poziomie pudła wagonu
na poziomie kół i pantografu

Pi = 5/R [m]
Q = 0,5/R [m]

na poziomie pudła wagonu
na poziomie kół i pantografu

Pa=5/R+d(168/R2) [m]
Q=0 [m]

R - promień łuku toru w metrach, d=(25/R-1) dla R<25m, d=0 dla R>=25m

 

Poszerzenia półszerokości narastają równomiernie na torze prostym przed łukiem poziomym lub na łuku o większym promieniu (na długości 10 m po zewnętrznej stronie i 5 m po wewnętrznej stronie).

 

 

UWAGA - Poszerzenie skrajni budowli na łuku poziomym toru równe jest poszerzeniu konturu koniecznej przestrzeni nie zabudowanej na tym łuku.

Stąd wynikają następujące wielkości:

  • minimalna odległość budowli stałej (długość min. 3 m) od osi toru prostego- 1,9 m,
    na łuku powiększona o Pi lub Pa
  • minimalna odległość budowli punktowej (długość do 3 m) od osi toru prostego - 1,7 m,
    na łuku powiększona o Pi lub Pa
  • odległość osi toru od krawędzi jezdni 1,9 m, od krawędzi wysepki przystankowej 1,25 m

 

Obniżenie dolnej krawędzi konturu koniecznej przestrzeni nie zabudowanej i skrajni budowli na pionowym łuku toru to wyrażona w metrach wartość wykazująca, o ile ta krawędź powinna być obniżona na pionowym łuku toru w stosunku do swego położenia na torze prostym

 

Obniżenie dolnej krawędzi skrajni budowli na pionowym łuku wypukłym i wklęsłym V = 5/Rv [m], gdzie Rv - promień pionowego łuku toru [m]. Obniżenie dolnej krawędzi następuje na długości 10 m toru płaskiego przed łukiem pionowym.

 

Idź do rozdziału: skrajnia - międzytorze - źródła 


MIĘDZYTORZE


 

Rozstaw torów na dwutorowej linii prostej - odległość między osiami symetrii tych torów.

Rozstaw torów na dwutorowej linii łukowej - odległość między geometrycznym środkiem szerokości jednego toru, a geometrycznym środkiem szerokości drugiego toru, mierzona wzdłuż promienia krzywizny toru położonego po wypukłej stronie łuku torowiska.

 

Międzytorze niezabudowane

Rozstaw normalny torów na torowisku prostym powinien być nie mniejszy niż A = 2900 mm natomiast rozstaw minimalny nie powinien być mniejszy niż Amin = 2740 mm.

Rozstaw normalny torów na łukach oblicza się ze wzoru: Ai = A + 1000Pi + 1000Pa [mm], w którym Pi i Pa poszerzenia według wcześniej przytoczonych wzorów.

 

Miedzytorze zabudowane

Rozstaw torów na torowisku prostym nie powinien być mniejszy niż obliczony ze wzoru: (dla rozstawu normalnego 3400mm, dla rozstawu minimalnego 2900mm)

Ai = 3400 + b + delta b + delta c + 2(delta d)

w którym:
Ai - rozstaw torów w milimetrach,
b - maksymalna szerokość obiektu stałego w milimetrach,
delta b - maksymalna dodatnia odchyłka szerokości obiektu stałego w milimetrach,
delta c - pole tolerancji usytuowania nowo zbudowanego obiektu stałego w milimetrach,
delta d - dopuszczalna deformacja eksploatacyjna obiektu stałego po długotrwałym użytkowaniu w milimetrach

Powyższe zależności wynikają ze specyfiki poruszania się pojazdów na łukach kołowych (patrz rysunek).

 

Obiekt stały powinien zostać tak usytuowany na międzytorzu, aby dla jednego i drugiego toru spełniał wymagania dotyczące skrajni budowli ciągłych lub punktowych, w zależności od tego, czy jest budowlą ciągłą czy punktową.

 

Idź do rozdziału: skrajnia - międzytorze - źródła 


LITERATURA ŹRÓDŁOWA


  • Tory tramwajowe. Jan Kubalski. WKiŁ 1978
  • Zasady techniczne projektowania, budowy i utrzymania torów tramwajowych. Wydawnictwo Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska - Warszawa, 1979
  • Wytyczne techniczne projektowania, budowy i utrzymania torów tramwajowych. Wydawnictwo Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska - Warszawa, 1983 (kopia w bibliotece IDiM PW)
  • Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
    (Dz.U. Nr 43 z 1999 r.)
  • Wytyczne projektowania ulic. 1992. rozdz. 12
  • Polska Norma PN-K-92008: Komunikacja miejska. Skrajnia kinematyczna wagonów tramwajowych
  • Polska Norma PN-K-92009:1998 Komunikacja miejska. Skrajnia budowli. Wymagania.

Idź do rozdziału: skrajnia - międzytorze - źródła 

 


UWAGI


Pliki do przeglądania lub pobrania:

  • Skrót wytycznych i wskazówek do projektowania tramwajowych układów torowych. Inżynieria komunikacyjna, sem.4.

Aby przejść na stronę pobierania proszę wpisać hasło dostępu i nacisnąć OK. Materiały do pobrania są przeznaczone wyłącznie dla studentów IL PW a hasło udostępnia prowadzący przedmiot.

 

Przykłady rozwiązań projektowych można znaleźć

  • w gablocie obok pokoju 424
  • w materiałach drukowanych
  • na serwerze ZIK (w formacie pdf)

Idź do rozdziału: skrajnia - międzytorze - źródła 

 

Copyright © 2002 Żurawski Stanisław
All rights reserved