nie tylko DROGI SZYNOWE - www.szurawski.il.pw.edu.pl
STRONA GŁÓWNA 

Ostatnie uaktualnienie
1 lutego 2003 r.


WSKAZÓWKI DO ĆWICZEŃ PROJEKTOWYCH
KOLEJE
linia kolejowa
stacja kolejowa
przejazd kolej/droga
nawierzchnia kolejowa

TRAMWAJE
zjazd tramwajowy
kładka na międzytorzu

DROGI
plan sytuacyjny
profil podłużny
przekroje poprzeczne

LINKI Z BRANŻY
Polski Portal Kolejowy
Serwer Miłośników
Transportu Szynowego

ZTM Warszawa
CNTK Warszawa

 

DROGA W PROFILU

 

Warunki techniczne
Profil podłużny
Łuki pionowe
Przykład
Literatura

 

 


WARUNKI TECHNICZNE PROJEKTOWANIA


 

Warunki projektowania nowych dróg i modernizowania istniejących określa rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej (D.U. Nr 43/1999)

 

Maksymalne pochylenia niwelety jezdni [%]

prędkość projektowa [km/h] 70 60 50
pochylenie niwelety jezdni [%] 7 8 9

Na drogach przebudowywanych lub remontowanych o prędkości projekowej mniejszej lub równej 100 km/h dopuszcza się zwiększenie pochylenia o 1%.

Minimalne pochylenie niwelety jezdni przyjmuje się równe 0,3%. Możliwe jest zastosowanie mniejszych pochyleń w terenie zabudowanym, bagiennym, zalesionym, płaskim lub na gruntach o dużej przepuszczalności.

Pochylenie ukośne jezdni powinno mieścić się w granicach 0,7-12%. W trudnych warunkach dopuszcza się na drogach klasy L i D większe pochylenia ukośne.

 

Minimalne promienie łuków pionowych na drodze jednojezdniowej (z zachowaniem warunków widoczności)

prędkość projektowa [km/h] 70 60 50
promień łuku wypukłego [m] 3000 3500 1500
promień łuku wklęsłego [m] 1800 1500 1000

W sprzyjających warunkach terenowych należy dążyć do zapewnienia kompozycji przestrzennej elementów geometrycznych drogi, m.in. nie przekraczając 5% pochylenia poprzecznego jezdni na terenie bez zabudowy.

 

 

W kwestiach nie objętych Rozporządzeniem... można stosować zalecenia Wytycznych projektowania dróg III, IV i V klasy technicznej. GDDP 1995

Przy projektowaniu niwelety drogi zaleca się:

  • dostosowanie jej przebiegu do ukształtowania terenu i warunków gruntowo-wodnych przy dążeniu do ograniczenia wartości pochyleń podłużnych
  • zapewnienie wymagań warunków widoczności
  • stosowanie pochyleń podłużnych nie większych niż 4% na mostach i w tunelach, na wysokich nasypach stanowiących dojazdy do obiektów,na serpentynach
  • wyniesienie krawędzi korony drogi ponad teren na wysokość 0,8-1,0 m w gruntach wysadzinowych i wątpliwych oraz 0,6-0,8 m w gruntach niewysadzinowych

W celu uzyskania płynnego kształtu niwelety zaleca się, aby odległości między wierzchołkami łuków w przekroju podłużnym nie były krótsze niż:

  • 300 m dla prędkości projektowej 70 km/h
  • 250 m dla prędkości projektowej 60 km/h
  • dla prędkości projektowej poniżej 60 km/h nie określa się

Zaleca się, by długości odcinków o pochyleniu podłużnym większym od 2/3 największego dopuszczalnego pochylenia niwelety nie przekraczały wartości:

  • 500 m dla pochylenia podłużnego 9%
  • 700 m dla pochylenia podłużnego 8%
  • 800 m dla pochylenia podłużnego 7%
  • 1000 m dla pochylenia podłużnego 6%
  • 2000 m dla pochylenia podłużnego mniejszego lub równego 4%

 

Idź do rozdziału: warunki techniczne - profil podłużny - łuki pionowe - przykład - źródła


PROFIL PODŁUŻNY


 

Krok po kroku

  1. Przygotowujemy szablon profilu podłużnego, skala długości 1:2000, skala wysokości 1:200

  2. Określamy poziom porównawczy na podstawie minimalnych i maksymalnych rzędnych terenu w osi drogi

  3. Nanosimy rzędne charakterystycznych punktów terenu
    • rzędne terenu w punktach początku i końca trasy
    • warstwice na przecięciu z osią trasy
    • rzędne terenu w punktach początku i końca łuku poziomego
    • rzędne terenu w punktach przecięcia cieków z osią drogi
  4. Nanosimy przebieg trasy w planie, w postaci rozwiniętej odcinków prostych i łuków poziomych
  5. Ustalamy położenie niwelety drogi
    • łącząc punkty początku i końca trasy
    • blisko terenu, możliwie w niewielkim nasypie
    • z zachowaniem minimalnych odległości między załomami
    • planując załomy wklęsłe w obrębie łuków poziomych
    • uwzględniając położenie niwelety nad przepustami i na mostach
    • stosując pochylenia niwelety nie mniejsze niż 0,3%
    • stosując pochylenia niwelety nie większe niż określone w Rozporządzeniu
  6. Wyliczamy wielkości pochyleń i ich długości
    • odczytujemy na profilu rzędne w załomach niwelety i odległości między tymi załomami
    • wyliczamy pochylenia kolejnych odcinków trasy, wyniki zaokrąglamy do 0,1% tj. 0,001
      • odcinek A1: iA1=(H1-HA)/lA1
      • odcinek 12: i12=(H1-H2)/l12
      • odcinek 23: i23=(H3-H2)/l23
      • odcinek 3D: i3D=(H3-HD)/l3D
    • korygujemy wartości rzędnych i odległości, wyniki zaokrąglamy do 0,01 m
      • H1=HA+iA1*lA1
      • H2=H1-i12*l12
      • oznaczając jako l2D=L-(lA1+l12) i l23=X
        możemy z zależności H3=H2+i23*X i H3=HD+i3D*(l2D-X)
        wyliczyć wartość X oraz
      • H3=H2+i23*X
      • HD=H3-i3D*(l2D-X)

    • oznaczamy na profilu skorygowane położenia załomów niwelety
  7. Wprowadzamy zaokrąglenia załomów niwelety łukami pionowymi
  8. Obliczamy wysokości punktów charakterystycznych
    • niwelety w pełnych hektometrach i kilometrach
    • niwelety w punktach warstwic terenu
    • niwelety w punktach początkowych i końcowych łuków pionowych
    • terenu w załomach niwelety, w punktach początkowych i końcowych łuków pionowych

  9. Określamy różnice rzędnych niwelety i terenu tj. wysokości nasypów i głębokości przekopów
    • dla nasypów: HN - HT
    • dla przekopów: HT - HN
  10. Wprowadzamy oznaczenia i opisy przepustów lub mostów

     

 

Idź do rozdziału: warunki techniczne - profil podłużny - łuki pionowe - przykład - źródła


ŁUKI PIONOWE


 

Do wyokrąglenia załomów niwelety stosuje się łuki pionowe jako parabole drugiego stopnia lub łuki kołowe.

Podstawowe parametry łuku pionowego można wyliczyć wg poniższych wzorów.

  • długość łuku Ł = R * omega
  • styczna do łuku T = Ł/2 = (R * omega)/2
  • odległość łuku od stycznej y = x2/2R
  • odległość łuku od wierzchłka f = T2/2R

Zasady doboru wielkości promienia łuku pionowego

  • promień łuku wybieramy z przedziału (Rmin,25000m)
  • zgodnie z warunkiem dynamiki R >= 2,04*V2
  • zgodnie z warunkiem estetyki T >= (od 0,5 do 1,0)Vp
  • zgodnie z warunkiem widoczności
  • strzałka łuku powinna być większa lub równa 0,15 m

Zasady określania wartości kąta załomu niwelety omega

Zasady obliczania rzędnych łuku pionowego

Zasady określania położenia najniższego lub najwyższego punktu na łuku pionowym

Zasady opisywania rzędnych niwelety w obrębie łuków pionowych

 

Idź do rozdziału: warunki techniczne - profil podłużny - łuki pionowe - przykład - źródła


PRZYKŁAD


 

Przykładowy fragment profilu podłużnego [tutaj]

 

Idź do rozdziału: warunki techniczne - profil podłużny - łuki pionowe - przykład - źródła


LITERATURA ŹRÓDŁOWA


  • Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
    (Dz.U. Nr 43 z 1999 r.)
  • Wytyczne projektowania dróg III, IV i V klasy technicznej. GDDP 1995

Idź do rozdziału: warunki techniczne - profil podłużny - łuki pionowe - przykład - źródła

 


UWAGI


 

Przykłady rozwiązań projektowych można znajeźć

  • w gablocie obok pokoju 424
  • w materiałach drukowanych
  • na serwerze ZIK (w przygotowaniu)

Idź do rozdziału: warunki techniczne - profil podłużny - łuki pionowe - przykład - źródła

Copyright © 2003 Żurawski Stanisław
All rights reserved