nie tylko DROGI SZYNOWE - www.szurawski.il.pw.edu.pl
STRONA GŁÓWNA 

Ostatnie uaktualnienie
1 października 2004 r.


WSKAZÓWKI DO ĆWICZEŃ POMIAROWYCH
Przechyłka w torze tramwajowym
Natężenie ruchu na skrzyżowaniu
Natężenie ruchu w przekroju
Natężenie ruchu wg płci
Przekroczenie linii STOP
Natężenie ruchu poj. ciężar.
Punktualność komunikacji zbior.
Napełnienie w komunikacji zbior.
Średnia prędkość pojazdów osob.
Średnia prędkość poj. kom. zbior.

Ćwiczenia pomiarowe wyko- nywane są w ramach przed- miotu "Inżynieria komunika- cyjna" na sem. 3 studiów dziennych oraz na sem. 5 studiów wieczorowych i zaocznych.
Celem ćwiczenia jest zapo- znanie studentów z meto- dyką pomiarów z zakresu inżynierii komunikacyjnej, wyrobienie praktycznych umiejętności zbierania danych oraz interpretacji i prezentacji wyników własnych badań.


 

PUNKTUALNOŚĆ KOMUNUKACJI ZBIOROWEJ

 

TEMAT
Pomiar punktualności komunikacji zbiorowej. Czas pomiaru - ok. 1,5 godziny

ZAKRES
1. Wykonać szkic oznakowania poziomego ulicy (oznaczenie pasów ruchu) na odcinku między najbliższymi większymi skrzyżowaniami wraz z organizacją ruchu (oznakowanie pionowe).
2. Nanieść na szkic położenie przystanków komunikacji zbiorowej.
3. Zanotować z tablicy informacyjnej przystanku lub z www.ztm.waw.pl czasy odjazdów pojazdów komunikacji zbiorowej (autobusów lub tramwajów).
4. Wykonać półtoragodzinne pomiary czasów odjazdów pojazdów komunikacji zbiorowej
5. Wykonać zestawienie tabelaryczne i graficzne porównania wyników pomiarów z danymi teoretycznymi. Wyliczyć różnice (dodatnie i ujemne).

FORMA ZALICZENIA
Sprawozdanie pisemne. Ustna prezentacja w grupie (ok. 5 min).
Zalecane zachowanie wyników w pliku Excel.

WSKAZÓWKI
Dla wskazanego przystanku komunikacji zbiorowej (tramwajowej lub autobusowej) w okresie 1,5 godziny należy zanotować w tabeli załączonego formularza czasy odjazdów kolejnych pojazdów. Rzeczywiste czasy odjazdów należy porównać z teoretycznymi (wg rozkładu jazdy uzyskanymi np. z www.ztm.waw.pl). Różnice czasów dadzą wartości spóźnień lub odjazdów przed czasem.

PRZYKŁADY
Pomiary punktualności komunikacji zbiorowej przeprowadzono na przystankach autobusowych "Metro Politechnika" przy ul. Waryńskiego w obu kierunkach (do centrum i z centrum) w dniu 11 października 2000 roku w godzinach od 14.30 do 15.30. Wyniki przedstawiono w tabelach oraz na wykresach.
W zestawieniach zabrakło zbiorczego odniesienia do poszczególnych linii autobusowych.

tabela

wykres 1

wykres 2

wykres 3

WSKAZÓWKI
Wnioski. Z przeprowadzonych pomiarów wynika, że rzeczywisty czas odjazdu większości autobusów w niewielkim stopniu różni się od planowanego czasu odjazdu. Można zaobserwować, że autobusy dla których przystanek "Metro Politechnika" jest przystankiem początkowym, najczęściej odjeżdżają punktualnie lub nawet przed czasem. Natomiast pozostałe autobusy z reguły są opóźnione. Najprawdopodobniej spowodowane to jest dużym natężeniem ruchu w godzinach, w których pomiar był dokonywany

Pomiary, zestawienia, wykresy, wnioski: M. Hrehoruk, K. Karwowska.

 

Copyright © 2002 Żurawski Stanisław
All rights reserved