TEMAT
Pomiar napełnienia pojazdów komunikacji zbiorowej w wybranym przekroju drogi. Czas pomiaru - 1 godzina.
ZAKRES
Wykonać szkic zadanego odcinka drogi. Nanieść na szkic organizację ruchu -oznakowanie poziome (oznaczenie pasów ruchu, linii stopu) i oznakowanie
pionowe. Nanieść na szkic położenie przystanków komunikacji zbiorowej.
Nanieść na szkic położenie
sygnalizatorów świetlnych na skrzyżowaniach.
Wykonać godzinny pomiar napełnień pojazdów komunikacji zbiorowej w wybranym przekroju pomiarowym w przedziałach czasowych 5 min.
Wykonać zestawienie tabelaryczne i
graficzne uzyskanych wyników
FORMA
ZALICZENIA
Sprawozdanie pisemne z przeprowadzonych prac wraz z wynikami pomiarów.
Ustna prezentacja w grupie (ok. 10 min).
Zalecane dołączenie wyników w pliku Excel.
WSKAZÓWKI
tekst w przygotowaniu.
PRZYKŁADY
Przykład 1
Pomiar został wykonany w przekroju ulicy Waryńskiego między
Rondem Jazdy Polskiej i ul. Nowowiejską w
dniu 13 października 2005 r. w godz. 11:30
- 12:30.
Wykonano szkic odcinka ulicy między skrzyżowaniami.
Wyniki pomiarów przedstawiono w formie tabelarycznej.
Wyniki przedstawiono również w formie graficznej.
WNIOSKI Pomiar napełnień pojazdów komunikacji zbiorowej został wykonany pomiędzy 11:30 a 12:30. Jest to pora, kiedy już większość ludzi dotarła do pracy, szkoły. Średnie napełnienie w autobusach waha się pomiędzy 30-40%. Jest to stosunkowo mało. W dużej ilości autobusów zajęte były tylko miejsca siedzące lub byli tylko pojedyńczy stojący. Na podstawie wykresów można jednak odczytać pewne zależności. I tak najbardziej uczęszczaną linią była linia 501. Prawdopodobnie spowodowane jest to tym, iż trasa tego autobusu poprowadzona jest "daleko od metra" (Gocław, Emilii Plater). Natomiast jednymi z mniej uczęszczanych linii są 515, 525. Na podstawie wykresu "przedziały czasowe co 5 min." można natomiast odczytać, iż co pewien okres istnieją tak zwane wyże napełnieniowe. Przypuszczamy, iż spowodowane jest to tym, że co pewien okres na przystanek przybywają ludzie, którzy przyszli z metra i chcą dostać się w tereny daleko oddalone od podziemnej kolejki. Na podstawie formularza można jeszcze spojrzeć na wyniki pod innym kątem. Od godziny 11:30-12:05 w większości autobusów byli pojedyńczy stojący a od 12:05-12:30 były to już miejsca siedzące. Świadczy to o tym, iż początkowo ruch w autobusach był większy.
Dane zebrali: T.
Rawski i M. Idzikowski.
Inne przykłady przedstawienia wyników
Pomiar został wykonany w październiku 2005 r.
Wyniki pomiarów przedstawiono w tabelach i na wykresach.
Ulica Górczewska, przystanek Płocka Szpital, kierunek PKP Koło. Dane zebrał: J. Mantur.
Aleja Niepodległości między ul. Koszykową i ul. Nowowiejską. Dane zebrali: P. Osiński i D. Mazur.
Ulica Radzymińska między ul. Myszkowską i ul. Sewecką. Dane zebrali: G. Dybowski i R. Kłak.
|