nie tylko DROGI SZYNOWE - www.szurawski.il.pw.edu.pl
STRONA GŁÓWNA 

Ostatnie uaktualnienie
14 października 2006 r.


WSKAZÓWKI DO ĆWICZEŃ POMIAROWYCH
Przechyłka w torze tramwajowym
Natężenie ruchu na skrzyżowaniu
Natężenie ruchu w przekroju
Natężenie ruchu wg płci
Przekroczenie linii STOP
Natężenie ruchu poj. ciężar.
Rotacja parkowania
Punktualność komunikacji zbior.
Napełnienie w komun. zbior. 1
Napełnienie w komun. zbior. 2
Średnia prędkość pojazdów osob.
Średnia prędkość poj. kom. zbior.

Ćwiczenia pomiarowe wyko- nywane są w ramach przed- miotu "Inżynieria komunika- cyjna" na sem. 3 studiów dziennych oraz na sem. 5 studiów wieczorowych i zaocznych.
Celem ćwiczenia jest zapo- znanie studentów z meto- dyką pomiarów z zakresu inżynierii komunikacyjnej, wyrobienie praktycznych umiejętności zbierania danych oraz interpretacji i prezentacji wyników własnych badań.


 

POMIAR NAPEŁNIENIA POJAZDÓW KOMUNIKACJI ZBIOROWEJ W PRZEKROJU DROGI

 

TEMAT
Pomiar napełnienia pojazdów komunikacji zbiorowej w wybranym przekroju drogi.
Czas pomiaru - 1 godzina.

ZAKRES
Wykonać szkic zadanego odcinka drogi.
Nanieść na szkic organizację ruchu -oznakowanie poziome (oznaczenie pasów ruchu, linii stopu) i oznakowanie pionowe.
Nanieść na szkic położenie przystanków komunikacji zbiorowej.
Nanieść na szkic położenie sygnalizatorów świetlnych na skrzyżowaniach.
Wykonać godzinny pomiar napełnień pojazdów komunikacji zbiorowej w wybranym przekroju pomiarowym w przedziałach czasowych 5 min.
Wykonać zestawienie tabelaryczne i graficzne uzyskanych wyników

FORMA ZALICZENIA
Sprawozdanie pisemne z przeprowadzonych prac wraz z wynikami pomiarów.
Ustna prezentacja w grupie (ok. 10 min).
Zalecane dołączenie wyników w pliku Excel.

WSKAZÓWKI
tekst w przygotowaniu.

 

PRZYKŁADY

Przykład 1
Pomiar został wykonany w przekroju ulicy Waryńskiego między Rondem Jazdy Polskiej i ul. Nowowiejską w dniu 13 października 2005 r. w godz. 11:30 - 12:30.
Wykonano szkic odcinka ulicy między skrzyżowaniami.

powiększ

Wyniki pomiarów przedstawiono w formie tabelarycznej.

powiększ powiększ powiększ

Wyniki przedstawiono również w formie graficznej.

powiększ  powiększ  powiększ  powiększ  powiększ

WNIOSKI
Pomiar napełnień pojazdów komunikacji zbiorowej został wykonany pomiędzy 11:30 a 12:30. Jest to pora, kiedy już większość ludzi dotarła do pracy, szkoły. Średnie napełnienie w autobusach waha się pomiędzy 30-40%. Jest to stosunkowo mało. W dużej ilości autobusów zajęte były tylko miejsca siedzące lub byli tylko pojedyńczy stojący.
Na podstawie wykresów można jednak odczytać pewne zależności. I tak najbardziej uczęszczaną linią była linia 501. Prawdopodobnie spowodowane jest to tym, iż trasa tego autobusu poprowadzona jest "daleko od metra" (Gocław, Emilii Plater). Natomiast jednymi z mniej uczęszczanych linii są 515, 525. Na podstawie wykresu "przedziały czasowe co 5 min." można natomiast odczytać, iż co pewien okres istnieją tak zwane wyże napełnieniowe. Przypuszczamy, iż spowodowane jest to tym, że co pewien okres na przystanek przybywają ludzie, którzy przyszli z metra i chcą dostać się w tereny daleko oddalone od podziemnej kolejki. Na podstawie formularza można jeszcze spojrzeć na wyniki pod innym kątem. Od godziny 11:30-12:05 w większości autobusów byli pojedyńczy stojący a od 12:05-12:30 były to już miejsca siedzące. Świadczy to o tym, iż początkowo ruch w autobusach był większy.

Dane zebrali: T. Rawski i M. Idzikowski.

Inne przykłady przedstawienia wyników
Pomiar został wykonany w październiku 2005 r.
Wyniki pomiarów przedstawiono w tabelach i na wykresach.

Ulica Górczewska, przystanek Płocka Szpital, kierunek PKP Koło. Dane zebrał: J. Mantur.

powiększ powiększ powiększ

Aleja Niepodległości między ul. Koszykową i ul. Nowowiejską. Dane zebrali: P. Osiński i D. Mazur.

powiększ powiększ

Ulica Radzymińska między ul. Myszkowską i ul. Sewecką. Dane zebrali: G. Dybowski i R. Kłak.

powiększ powiększ powiększ
powiększ powiększ powiększ

 

Copyright © 2006 Żurawski Stanisław
All rights reserved